Wednesday, June 20, 2007

مهازل على شاشة التليفزيون

المهزلة الأولى : مهزلة أعلاميين

كلنا يرى ويسمع ما يحدث من المذيعين فى القنوات المصرية فضائة او ارضية وأيضا مذيعين مصريين فى القنوات الفضائية غير المصرية واستخفافهم الفائق للوصف والاستظراف الرهيب غير طبعا تعاملهم مع اى صاحب شكوى او مشكلة بأرف وأستفزاز.

وعلى رأس القائمة القنوات الارضية وبرنامج البيت بيتك وأستخفاف تامر بسيونى الرهيب وأيضا والتعالى الموجود ليس فى تامر وحده بل أيضا زميله فى البرنامج الاذاعى الشهير محمدو سعد ولم يتوقف هذا على برنامج البيت بيتك بل امتد لبرنامجه الاخر اليوم السابع (أم بى سى ) , محمود سعد الرهيب تجده أمام أى فنانة أو فنان أو أى شخصية مشهورة خاصة الجنس الناعم يتحول الى شخصية ذوق جدا ومؤدب جدا ومع أى شخصية أخرى ليست ذات أهمية يتحدث بأستخفاف وما حدث فى حلقته مع د.عادل عبد العال .
بجد بجد المذيعين المصريين عاملين سمعة تفوق الوصف , هذا غير ما يفعله عدد منهم كالشهيرة هالة سرحان من تلفيق وتزييف فقط لاجل فرقعة اعلامية ولا تدرى ان ما تفعله تشهير بالبلد ( هى ناقصة ) وحالها كحال باقى المذيعين لا يتحدثون سوى فى قشور عامة من المشكلة , وتتجلى ثقافة مذيعينا الهمام فى المشكلات والاحوال السياسية وقضايا الفساد التى توضح جهل لم يسبق له مثيل ,أن كان جهلا فهى كارثة وأن كان جبنا فهى الكارثة الاكبر والاخطر .
والملفت للنظر أن لاأحد من الاعلاميين يتحدث عما يحدث فى الدول الاخرى من مشكلات كما يفعلوا مع مصر وكأن المشاكل كلها متجمعة فى مصر بمفردها .

ونفس الحال فى برنامج 90 دقيقة على المحور اثنان من المذيعين ذوى شهرة عالية أنا بستغرب جدا من اللى بيعملوه عندما تكون هناك حالة من اصحاب المشاكل وقام المسئول الموجه اليه المشكلة او الاتهام بالاتصال تلاقيهم بيتعاملوا مع الشاكى او المظلوم كما لو انه كاذب ونصاب وجاى يضحك عليهم .
أما خفيف الظل زيادة عن اللازم عمرو اديب وتعليقاته الفظيعة الخارجة فى بعض الاحيان عن الأدب بطريقة تخدش حياء من يشاهدها , وطبعا اكيد كباقى المذيعين يضرب تعظيم سلام للمسئول ويصمت تماما كما حدث فى الحلقة التى استضاف فيها هاتفيا مرتضى منصور ولا ادافع عنه ولكن حينما تحدث اليه انهالت تعليقاته واستخفافاته الفظيعة والاستهزاء وفجأة أنقلب الحال وتبدلت الأمور عندما تحدث اليه زكريا عزمى هاتفيا فساد الصمت المكان والادب انكشف وبان .
مهما تطور الاعلام المصرى كما يقول الجميع تظل الصفة العامة للمذيعين المصريين ويظل خوفهم وصمتهك امام الشخصيات المسئولة ذات المناصب العالية جدا فى الدولة فهم لا يستطيعون المساس سوى بالاشخاص ذوى المسئولية المحدودة وسيظلوا يعاملون المواطن العادى باستهتار .ودائما هناك الخطوط الحمراء التى لا يتم تجاوزها وما يحدث الان ماهو الا تجاوز لمن هم تحت هذه الخطوط من المسئولين كما لو كانت عظمة يسكتوا بها الكلب وليس هناك اى مساس بمن يمثلون السلطة الحقيقية للدولة (الناس الكبار اوى)

واحقاقا للحق احب اذكر مثالين رائعين لاثنين من مقدمى البرامج المميزين جدا مقدمة برنامج العاشرة مساء منى الشاذلى وكذلك مقدم برنامج الحقيقة المحترم جدا وائل الابراشى وكلا البرنامجين على نفس القناة .


المهزلة الثانية : المذيعات المحجبات

من الواضح أنه ليس هناك ما يفوق شهرة مشكلة الحجاب فى التليفزيون المصرى وتصديه للاعلاميات المحجبات ومنعهمن من الظهور على الشاشة .
تعود مشكلة المذيعات المحجبات إلى عام 1970 حينما بدأت بحجاب المذيعة كاريمان حمزة التي سٌمح لها فيما بعد بإعداد برنامج غير دوري ذي طابع ديني، ثم هدأت الظاهرة إلى أن بدأت في الانتشار على نطاق واسع وبالجملة العام الماضي (2002) عندما أقدمت خمس مذيعات عاملات في قناة الإسكندرية الإقليمية المعروفة بالقناة الخامسة، على لبس الحجاب دفعة واحدة، وتم منعهن من تقديم برامجهن بسبب ارتدائهن الحجاب.

وزاد "الارتباك" بين مسئولي القنوات التلفزيونية من هذه الموجة المتواصلة من لبس الحجاب ومطالبة المحجبات بالظهور بالحجاب أسوة بما يجري في دول ومحطات فضائية عربية أخرى في أعقاب لبس ست مذيعات جديدات للحجاب وحرمانهن من الظهور على الهواء بسبب قرار غير معلن بمنع ظهور المحجبات، أربع منهن في (قناة النيل للأخبار) الناطقة بالعربية، واثنتان (تحجبتا قبل فترة) في قناة (نايل. تي. في) الناطقة بالإنجليزية.

وزاد الأزمة تعمقا وجود نقص في الكوادر النسائية المدربة للظهور على الشاشة خاصة أن المحجبات هن من الكفاءات الشابة الحديثة على الشاشة كما زادها أن نسبة 95 في ألمائه من دفعات كليات الإعلام (قسم إذاعة وتلفزيون) محجبات أيضا ما يعني أن هناك - كما تقول خريجة حديثة من الكلية تفضل عدم ذكر اسمها - أزمة مستقبلا في المذيعات المصريات اللاتي تأتي نسبة كبيرة منهن من كليات الإعلام.

و انتقلت الأزمة الحادثة في أعقاب تحجب وكانت المذيعات: غادة فاروق وسالي أسامة وشيرين الشنيتي ومعتزة مهابة من القناة الخامسة (قناة الإسكندرية)، قد لبسن الحجاب بشكل جماعي العام الماضي، مما أثار ارتباك المسئولين عن القناة بسبب كفاءة المعتزلات وقدمهن في العمل (دفعات 1990)، وسبقهن المذيعات داليا خطاب وداليا شيحة من قناة (نايل. تي في) قبل عامين تقريبا.

وقد اضطرت رئيس قناة النيل للأخبار (سميحة دحروج) إلى تحويل المذيعات المحجبات إلى العمل في إعداد وتحرير النشرات الإخبارية بسبب وجود قرار غير معلن بعدم ظهور المحجبات علي الشاشة، وقالت إن "من يختار الحجاب عليه أن يختار معه الابتعاد عن الشاشة".

وأرجعت قرار الحجاب بين المذيعات لفشلهن في إدارة بيوتهن وعملهن معا وعدم مثابرتهن فيلجئن للتضحية بالعمل ككبش فداء كما قالت يذكر أن كافة المذيعات المحجبات الجدد لا يعانين من أي مشكلات مادية أو مهنية أو اجتماعية ومشهورات بالكفاءة، كما أنهن طالبن بالسماح لهن بالعمل في نفس الوظائف، وقالت بعضهن لوسائل أعلام مصرية أنهن لم يتحجبن بسبب الداعية عمرو خالد ولا يسمعن خطب هذا الداعية الذي تنسب له الصحف العلمانية المصرية "تهمة" الوقوف وراء حجاب الفنانات والمذيعات وغيرهن في المجتمع المصري.

وقد بدأ المسئولون في قناتي الإسكندرية والنيل الإسراع في اختيار وتعيين مجموعة جديدة من المذيعات لملء الفراغ الذي حدث بسبب إبعاد المذيعات الـ 12عن الهواء اللائى تقدمن بشكوى الى النيابة العامة ، خاصة أنهن كن من أكفأ وأقدم المذيعات، وكانوا يقدمن برامج مميزة ..

10 comments:

Unknown said...

انا معاكي في المهازل اللي بحصل في التليفزيون بس الاخ تامر انا شايف انك ظالماه شويه ..لانه اكتر واحد بيحترم الغلابه في البرامج...لو انت متابعه برنامج البيت بيتك حتكتشفي ان في خلاف رهيب بين تامر و محمود سعد

وان تامر بعكس محمود يميل اكثر الي التمسك بقيم ومباديء مثيره للاعجاب و انه محط انتقاد من المذيعين اللي بيشتغلو معاه دايما

المشكله بقي الحقيقيه ان الاجيال الجديده من المذيعين تقريبا كلها فارغه الرأس ...انا مش بفكر في الجيل الحالي علي قد ما متشوق لرؤيه شكل الجيل الجديد من المذيعين لو استمرو علي الحال ده

بخصوص حجاب المذيعات...انا واثق ان الدوله في القريب العاجل حتلاقي داعيه يفتي بان حرام المذيعه تطلع محجبه علي التليفزيون و بكده يقطعو الشك باليقين ويبقي كله علي ميه بيضا

Anonymous said...

أنا معاكى ان بالنسبة للتعامل مع الناس العادية تامر كويس جدا بس فى باقى الحاجات بيستخف اوىى
محمود سعد مبهور بنفسه وماشى مع الموجه وبيسيس للمسئولين

اما اجيال المذيعين الجديدة فلا تبشر باى خير فعلا كفاية انهم أول ما بيظهروا على الشاشة بيظهروا فى برامج تافهة زى برامج الاغانى والاستخفاف بتاعهم بيبقى عالى اوى وان ربنا كرمهم ينتقلوا لبرامج دينية مع شيوخ كفته

ميرسى لمرورك

ibn nasser - ابن ناصر said...

اللي بيحصل علي التلفزيون بقي مهزله رسميا.. وتامر والعالم دي خنقه اخر حاجه وكمان راحلهم شوبير وبعدين الفن او الاعلام عامتا مرأه لما يحصل في المجتمع وانتي شايفه المجتمع جه لو صح يتقال عليه مجتمع اساس
واشكرك علي المقال المحترم

تحياتي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

هما اساسا دمهم يلشط وسورى يعنى ...


ولا بلاش... انا مش بتابعهم اصلا


الله يمسية بالخير قنديل

بس انا بحترم برامج دريم دايما بحس ان المزعيين فيها ملتزيمين شوية عن الباقى

Anonymous said...

ibn nasser - ابن ناصر

هى فعلا مهزلة كفاية مستوى مذيعينا وبرامجهم مقلرنة بالقنوات الفضائية الاخرى كالجزيرة وغيرها يكسف

.............................

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.

والله فكرتنى بشخص محترم جدا الله يمسيه بالخير كان دايما عامل لهم مشاكل باستمرار لانه كان بيعرض الحقيقة كاملة وكان فاهم فعلا هو بيعمل ايه ولا بيسيس ولا بيطاطى لغاية ما منعوا البرنامج بتاعه ومنعوه من الظهور على الشاشات المصرية وهى دى دايما جزاة المحترمين فى الزمان ده

أخف دم said...

عندك حق فعلا .. كل دى قناعات فارغة لديمقراطية زائفة وكلهم بالإجماع ماشيين على الخط المرسوم ليهم
ربنا يستر

بيجاسوس المصرى said...

ذكر المستر تامر بسيونى فى جريدة المصرى اليوم انه تم فصله عن محمود سعد لان القوة متساوية فى العمل والحوار
و الاتنين اصلا عايزين يشوفلهم حته تانية غير الاعلام من الاصل
و لا برنامج حالة حوار
اللى بيخلينى اصاب بهسترية ضحك لا تتوقف و المفروض يسسموه حوار الحزب الوطنى احسن
و قول على الدنيا السلام

Zika said...

فعلا اسخف منهم مفيش
بس انا مش معاكي في موضوع محمود سعد
محمود سعد هو افضل محاور مصري موجود عالساحه دلوقت
واحلي حاجه فيه انه بيرخم عالوزرا
وبيكلمهم كانهم ناس عاديين جدا
ولما يكون بيتكلم مع وزير والوزير ده يعمل حاجه كويسه
والوزير يكون مستني منه كلام كويس
بيكون رده
" طبعا ده شغلك مش محتاج اهنيك عليه "
.....
المدونة اكثر من جيده
والتصميم هايل
تحياتي

Anonymous said...

أخف دم
اكيد مفيش حد يقدر يتجاوز الخط الاحمر

بيجاسوس المصرى
يمكن تامر بيهبل احيانا بس هو عمره ما هينزل لمستوى محمود سعد اللى بيطبل للمسئول ويهرج مع الفنانات

Anonymous said...

el3araby
اختلف معاك فى الراى محمود سعد مع السلطة وحتى مع اى ممثلة شابة تلاقيه لطيف انما مع اى حد من العامة او مشكلة من المشاكل تلاقيه بيعاملهم بتعالى وقرف وبرده مواضيعه اللى بيطرحها لاتتعدى كونها مواضيع على الملا لكل المذيعين المصريين ولكن لا يتجرا اى احد فيهم ليطرح مشكلة هامة محذور الكلام فيها كمشكلة التعذيب فى السجون المصرية